Gamebook je kniha, ve které autor dává čtenářům možnost volby, jak má příběh pokračovat. U některých gamebooků je tato možnost vždy na konci kapitoly, u jiných třeba častěji.
Vítek, křupadlo a kostižrout je v tomto ohledu poměrně výjimečný, protože nějakou akci (možnost volby či nějakou hádanku a šifru) nabízí čtenářům téměř “za každým odstavcem”. Důvodem je snaha, aby pozornost udržely i děti, které jinak moc nečtou a dlouhé pasáže textu je odrazují.
Možnosti voleb bývají v gameboocích nejrůznějšího druhu (chceš jít vlevo nebo vpravo; má hrdina lhát nebo říct pravdu; chceš se vrátit nebo riskovat atd.).
Častým herním prvkem bývá zejména také házení kostkou, které rozhoduje o dalším postupu místo čtenáře. Oblíbené je použití kostky ve fantasy gameboocích například u soubojů, kdy hozená hodnota vypovídá o čtenářově síle v boji.
Gamebook tak spojuje klasickou knihu se hrou, a díky tomu je pro řadu čtenářů mnohem atraktivnější.